Демократична освіта в Україні: специфіка, проблеми, шляхи їхнього розв’язання

Автор(и)

  • Ганна Холод директор ГО «Науково-освітній центр «УСПІШНИЙ», професор кафедри журналістики Навчально-наукового інституту психології та соціальних наук Міжрегіональної академії управління персоналом, магістрантка Навчально-наукового інституту публічного управління та державної служби Київського національного університету мені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.51423/2524-0471-2024-16-1-2

Ключові слова:

демократична освіта, Україна, учнівське самоврядування, демократія

Анотація

Актуальність статті  зумовлена розвитком громадянського суспільства, наявністю процесів демократизації й пошуком ефективних механізмів зміцнення демократичних інститутів і цінностей, глобалізацією, що вимагає активного формування навичок співпраці, появі яких повинна сприяти демократична освіта з огляду на її орієнтацію на формування демократичних цінностей і переконань, залучення до прийняття рішень, розвиток плюралізму думок, діалог між різними групами тощо.

Мета статті – висвітлити специфіку демократичної освіти в Україні, окреслити її проблеми, запропонувати шляхи розв’язання цих проблем.

Методологія. Під час  дослідження використано описовий метод, метод аналізу, синтезу, узагальнення й систематизації.

Результати дослідження. У статті досліджено тенденції щодо формування демократичних компетентностей в українських навчальних закладах, вербалізовано зони ризику, що можуть гальмувати вищезазначений процес.  

Висновки. Отже, демократична освіта може бути ефективна лише за умови існування реальної демократії в Україні, наявності комплексного підходу до  впровадження демократичної освіти й формування державної політики у сфері виховання молоді за принципами: «порушення правил, проступок, злочин – відповідальність», дотримання балансу прав та обов’язків. Треба забезпечити реальну, а не формальну рівноправність усіх учасників освітнього процесу, поклавши в основу освіти людиноцентризм, як це зазначено в українському законодавстві, а не дитиноцентризм, активне впровадження якого може призвести до підриву основ демократичного суспільства, зокрема сприятиме вихованню вільної, але егоїстичної особистості, не здатної поважати права інших.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Ustava o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (2022). https://orka.sejm.gov.pl /proc9.nsf/ustawy/2183_u.htm (in Polish).

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (2017). [Law of Ukraine «On Education»]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian).

Inglmen, D. (2022) Sekrety neiroplastychnosti. Yak mozok adaptuietsia do novykh vyklykiv. [Secrets of neuroplasticity. How the brain adapts to new challenges]. Kyiv: Nash Format, 304 (in Ukrainian).

Matusevych, T., Kolesnyk, L. (2019). Demokratiia v osviti: idealne buttia chy pedahohichna realnist? [Democracy in education: ideal existence or pedagogical reality?] Filosofiia osvity. Philosophy of Education. 2019. № 1 (24). 115–127 (in Ukrainian).

Miroshnikova, A. (n.d.) Yak ukrainskym bizhentsiam dopomahaiut yevropeiski demokratychni shkoly. [How European democratic schools help Ukrainian refugees]. Osvitoria. https://osvitoria.media/opinions/yak-ukrayinskym-bizhentsyam-dopomagayut-yevropejski-demokratychni-shkoly/ (in Ukrainian).

Monitorynh vypadkiv suitsydiv sered ditei. (2023). [Monitoring of suicide cases among children]. Ombudsman. https://www.ombudsman.gov.ua/news_details/monitoring-vipadkiv-suyicidiv-sered-ditej (in Ukrainian).

Nakaz MON Ukrainy vid 25.09. 2020. № 2205 «Pro zatverdzhennia Sanitarnoho rehlamentu dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity». [Order of the Ministry of Education and Culture of Ukraine dated September 25. 2020. No. 2205 «On approval of the Sanitary Regulations for institutions of general secondary education»]. Zakon.rada. https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/z1111-20#Text (in Ukrainian).

Nakaz MON Ukrainy vid 13.03.2019. № 340 Pro realizatsiiu innovatsiinoho osvitnoho proektu vseukrainskoho rivnia za temoiu «Formuvannia ta otsiniuvannia hromadianskykh kompetentnostei v osvitnomu protsesi na rivni bazovoi serednoi osvity» u 2018–2021 rokakh». [Order of the Ministry of Education and Culture of Ukraine dated March 13, 2019. No. 340 On the implementation of an innovative educational project at the all-Ukrainian level on the topic «Formation and assessment of civic competences in the educational process at the level of basic secondary education» in 2018–2021] https://drive.google.com/file/d/1Cs5-hOp4fM933sB3jU2qUBFe0uupO2gZ/view (in Ukrainian).

Ovcharuk, O. (2021) Teoriia i praktyka shkilnoi osvity dlia demokratychnoho hromadianstva v krainakh – chlenakh Rady Yevropy : monohrafiia. [Theory and practice of school education for democratic citizenship in the member countries of the Council of Europe: monograph]. Kyiv : PP «Vydavnytstvo «Feniks». 400 (in Ukrainian).

Opanasiuk, V. (2021) Demokratychna osvita yak vazhlyva funktsiia suchasnoi derzhavy (na prykladi intehrovanoho kursu z demokratii dlia zakladiv vyshchoi osvity). [Democratic education as an important function of the modern state (on the example of an integrated course on democracy for higher education institutions)]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Vypusk 30. S. 37–48 (in Ukrainian).

Prohrama pidtrymky osvitnikh reform v Ukraini «Demokratychna shkola». (n.d.) [The Democratic School Support Program for Educational Reforms in Ukraine]. https://www.schools-for-democracy.org/onlain-resursy/toolbox (in Ukrainian).

Ramka kompetentnostei dlia kultury demokratii. (2018). [Competence framework for a culture of democracy]. Tom 1. Kontekst, kontseptsii ta model. https://www.schools-for-democracy.org/images/documents/86/RF-CDC-vol-1_ua.pdf (in Ukrainian).

Rafalska, M., Donets, A., Melnykevych-Chorna, M., Sabor, I., Chushak, Kh. (2020). Demokratychna shkola: praktychnyi posibnyk. [Democratic school: a practical guide]. https://theewc.org/content/uploads/2020/02/Tool-for-Democratic-School-Development-web-Ukrainian.pdf (in Ukrainian).

Shtrafy ta uviaznennia za prohuly: chomu v krainakh YeS ta Velykii Brytanii shkilna osvita – tse vidpovidalnist uchniv i batkiv. (2023). [Fines and imprisonment for truancy: why school education is the responsibility of students and parents in the EU and the UK]. https://nus.org.ua/news/shtrafy-ta-uv-yaznennya-za-proguly-chomu-v-krayinah-yes-ta-velykij-brytaniyi-shkilna-osvita-tse-vidpovidalnist-uchniv-i-batkiv/ (in Ukrainian).

##submission.downloads##


Переглядів анотації: 72

Опубліковано

2024-08-02

Як цитувати

Kholod, H. (2024). Демократична освіта в Україні: специфіка, проблеми, шляхи їхнього розв’язання. Соціальні комунікації: теорія і практика / Social Communications: Theory and Practice, 16(1), 129–141. https://doi.org/10.51423/2524-0471-2024-16-1-2

Номер

Розділ

Соціальні комунікації в педагогічній практиці

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають