Демократична освіта в Україні: специфіка, проблеми, шляхи їхнього розв’язання
DOI:
https://doi.org/10.51423/2524-0471-2024-16-1-2Ключові слова:
демократична освіта, Україна, учнівське самоврядування, демократіяАнотація
Актуальність статті зумовлена розвитком громадянського суспільства, наявністю процесів демократизації й пошуком ефективних механізмів зміцнення демократичних інститутів і цінностей, глобалізацією, що вимагає активного формування навичок співпраці, появі яких повинна сприяти демократична освіта з огляду на її орієнтацію на формування демократичних цінностей і переконань, залучення до прийняття рішень, розвиток плюралізму думок, діалог між різними групами тощо.
Мета статті – висвітлити специфіку демократичної освіти в Україні, окреслити її проблеми, запропонувати шляхи розв’язання цих проблем.
Методологія. Під час дослідження використано описовий метод, метод аналізу, синтезу, узагальнення й систематизації.
Результати дослідження. У статті досліджено тенденції щодо формування демократичних компетентностей в українських навчальних закладах, вербалізовано зони ризику, що можуть гальмувати вищезазначений процес.
Висновки. Отже, демократична освіта може бути ефективна лише за умови існування реальної демократії в Україні, наявності комплексного підходу до впровадження демократичної освіти й формування державної політики у сфері виховання молоді за принципами: «порушення правил, проступок, злочин – відповідальність», дотримання балансу прав та обов’язків. Треба забезпечити реальну, а не формальну рівноправність усіх учасників освітнього процесу, поклавши в основу освіти людиноцентризм, як це зазначено в українському законодавстві, а не дитиноцентризм, активне впровадження якого може призвести до підриву основ демократичного суспільства, зокрема сприятиме вихованню вільної, але егоїстичної особистості, не здатної поважати права інших.
Завантаження
Посилання
Ustava o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (2022). https://orka.sejm.gov.pl /proc9.nsf/ustawy/2183_u.htm (in Polish).
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (2017). [Law of Ukraine «On Education»]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian).
Inglmen, D. (2022) Sekrety neiroplastychnosti. Yak mozok adaptuietsia do novykh vyklykiv. [Secrets of neuroplasticity. How the brain adapts to new challenges]. Kyiv: Nash Format, 304 (in Ukrainian).
Matusevych, T., Kolesnyk, L. (2019). Demokratiia v osviti: idealne buttia chy pedahohichna realnist? [Democracy in education: ideal existence or pedagogical reality?] Filosofiia osvity. Philosophy of Education. 2019. № 1 (24). 115–127 (in Ukrainian).
Miroshnikova, A. (n.d.) Yak ukrainskym bizhentsiam dopomahaiut yevropeiski demokratychni shkoly. [How European democratic schools help Ukrainian refugees]. Osvitoria. https://osvitoria.media/opinions/yak-ukrayinskym-bizhentsyam-dopomagayut-yevropejski-demokratychni-shkoly/ (in Ukrainian).
Monitorynh vypadkiv suitsydiv sered ditei. (2023). [Monitoring of suicide cases among children]. Ombudsman. https://www.ombudsman.gov.ua/news_details/monitoring-vipadkiv-suyicidiv-sered-ditej (in Ukrainian).
Nakaz MON Ukrainy vid 25.09. 2020. № 2205 «Pro zatverdzhennia Sanitarnoho rehlamentu dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity». [Order of the Ministry of Education and Culture of Ukraine dated September 25. 2020. No. 2205 «On approval of the Sanitary Regulations for institutions of general secondary education»]. Zakon.rada. https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/z1111-20#Text (in Ukrainian).
Nakaz MON Ukrainy vid 13.03.2019. № 340 Pro realizatsiiu innovatsiinoho osvitnoho proektu vseukrainskoho rivnia za temoiu «Formuvannia ta otsiniuvannia hromadianskykh kompetentnostei v osvitnomu protsesi na rivni bazovoi serednoi osvity» u 2018–2021 rokakh». [Order of the Ministry of Education and Culture of Ukraine dated March 13, 2019. No. 340 On the implementation of an innovative educational project at the all-Ukrainian level on the topic «Formation and assessment of civic competences in the educational process at the level of basic secondary education» in 2018–2021] https://drive.google.com/file/d/1Cs5-hOp4fM933sB3jU2qUBFe0uupO2gZ/view (in Ukrainian).
Ovcharuk, O. (2021) Teoriia i praktyka shkilnoi osvity dlia demokratychnoho hromadianstva v krainakh – chlenakh Rady Yevropy : monohrafiia. [Theory and practice of school education for democratic citizenship in the member countries of the Council of Europe: monograph]. Kyiv : PP «Vydavnytstvo «Feniks». 400 (in Ukrainian).
Opanasiuk, V. (2021) Demokratychna osvita yak vazhlyva funktsiia suchasnoi derzhavy (na prykladi intehrovanoho kursu z demokratii dlia zakladiv vyshchoi osvity). [Democratic education as an important function of the modern state (on the example of an integrated course on democracy for higher education institutions)]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Vypusk 30. S. 37–48 (in Ukrainian).
Prohrama pidtrymky osvitnikh reform v Ukraini «Demokratychna shkola». (n.d.) [The Democratic School Support Program for Educational Reforms in Ukraine]. https://www.schools-for-democracy.org/onlain-resursy/toolbox (in Ukrainian).
Ramka kompetentnostei dlia kultury demokratii. (2018). [Competence framework for a culture of democracy]. Tom 1. Kontekst, kontseptsii ta model. https://www.schools-for-democracy.org/images/documents/86/RF-CDC-vol-1_ua.pdf (in Ukrainian).
Rafalska, M., Donets, A., Melnykevych-Chorna, M., Sabor, I., Chushak, Kh. (2020). Demokratychna shkola: praktychnyi posibnyk. [Democratic school: a practical guide]. https://theewc.org/content/uploads/2020/02/Tool-for-Democratic-School-Development-web-Ukrainian.pdf (in Ukrainian).
Shtrafy ta uviaznennia za prohuly: chomu v krainakh YeS ta Velykii Brytanii shkilna osvita – tse vidpovidalnist uchniv i batkiv. (2023). [Fines and imprisonment for truancy: why school education is the responsibility of students and parents in the EU and the UK]. https://nus.org.ua/news/shtrafy-ta-uv-yaznennya-za-proguly-chomu-v-krayinah-yes-ta-velykij-brytaniyi-shkilna-osvita-tse-vidpovidalnist-uchniv-i-batkiv/ (in Ukrainian).
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Ганна Холод
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Кожний автор може детально дізнатися про умови ліцензії - https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode