Комунікативні компетенції в розвитку наукового потенціалу педагогів професійної освіти: зарубіжний досвід

Автор(и)

  • Ірина Курдюмова Центр порівняльно-педагогічних досліджень (Москва, Росія)
  • Володомир М'ясников Центр порівняльно-педагогічних досліджень (Москва, Росія)
  • Тетяна Шапошникова Центр порівняльно-педагогічних досліджень (Москва, Росія)

Ключові слова:

система професійної освіти, науковий потенціал працівників СПО, об'єднаний розвиток практики, професійні компетенції, колаборація, комунікація

Анотація

 У статті наголошено актуальність проблеми розвитку й використання наукового потенціалу
в професійній діяльності педагогів системи профосвіти за кордоном.
 Основою для дослідження використання наукового потенціалу працівниками
сфери середньої професійної освіти за кордоном стали матеріали досліджень професійної
діяльності педагогів таких країн: Англії, США, Австралії, Канади, Італії. Результати. Основою для використання наукового потенціалу працівниками сфери середньої професійної освіти є їх готовність постійно накопичувати в себе перспективні дослідні, проектні
компетенції, освоєння педагогами нових видів діяльності, використання й створення фахівцями
сучасних освітніх технологій, проведення різних досліджень і використання їх результатів для
поліпшення своєї професійної діяльності. Висновки. Проаналізований зарубіжний досвід розвитку наукового потенціалу працівників сфери
середньої професійної освіти є ефективним. Вивчені матеріали дають можливість розробляти й
застосовувати рекомендації для педагогічної практики, найважливішими серед яких є використання
комунікативних практик навчання й формування комунікативних компетенцій викладачів під час
дослідницької роботи для їх ефективного використання у своїй діяльності.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Andryuhina, L.M. Fadeeva, N.Yu. (2016). Kreativny'e praktiki formirovaniya mezhkultournoi kommounikativnoi kompetentnosti. Integratsiya obrazovaniya [Education Integration ], 20(3), 320-330 [in Russian].

Volchenkova, T.V.(2019). Formirovanie u pedagogov gotovnosti k innovatsionnoi pedagogicheskoi deyatelnosti, SPO, 12, 2-4 [in Russian].

Zhukov, G.N. (2018) Strategiya operezhayushhego professionalnogo obrazovaniya v Rossii i za rubezhom. Professional'noye obrazovaniye v Rossii i za rubezhom [Professional education in Russia and abroad]. 1, 63-66 [in Russian].

Krasnova, G.A., Mozhaeva G.V., Polushkina E.A. (2017). Razvitie nepreru''vnogo professionalnogo obrazovaniya za rubezhom [Development of continuing professional education abroad]. Tomsk: Izdatelskii Dom Tomskogo gosuniversiteta, 238 [in Russian].

Kurdyumova, I.M. (2016). Sotsialnoe vzaimodeistvie v obshhinah prakyiki za rubezhom kak put k poznavatelnomu razvitiyu uchashhihsya. Sotsializatsiya lichnosti v usliviyah globalizatsii i informatizatsii obshhestva [Personality socialization in conditions of globalization and informatization]. Mezhdunarodnaya nauchno-prakticheskaya konf., Tver, 8 Fevralya, 53-59 [in Russian].

Maslou, A. (2007). Dalnie predely' chelovecheskoi psichiki [The Farther Reachers of Human Nature]. Moskva: Evraziiya, 224 [in Russian].

Roi ,V.X., Pollok, E'., Mak, K., Dzhefferson, Kelhun, U. Uik. (2019). Shest distsiplin prory'vnogo obuchenia. Kak prevratit obuchenie i razvitie v biznes-rezultaty [THE SIX DISCIPLINES OF BREAKTHROUGH LEARNING: HOW TO TURN TRAINING AND DEVELOPMENT INTO BUSINESS RESULTS] Moskow: E'KSMO, 352 [in Russian].

Ursul, A.D. (2016). Model operezhayushhego obrazovania i perechod Rossii k ustoichivomu rasvitiyu. Problemy' okruzhayushhei sredy' i prirod. resursov: Obsor. inform VINITI [Problems of environment and nature resources], 8 [in Russian].

Uskova, N.G. (2013). Formirovanie kultury' dialoga spetsialista sotsialno-kulturnoi sfery' v protsesse srednego professionlnogo obrazovania [The formation of culture dialog of a professional in socio-cultural spere…]: аvtoref.diss.kan.ped. nauk. Moskow, 29 [in Russian].

Chalaya, I.N.(2009). Formirovanie dialogicheskoi kultury' budushhego uchitelya v obrazovatelnom protsesse pedagogicheskogo kolledzha [The formation of a future teachers’ dialog culture in pedagogical college]: аvtoref. diss.kan.ped.nauk. Kaluga, 25 [in Russian].

Andryukhina, L. M., Dneprov S. А., Sumina T. G., Ziminaa E. Yu., Utkina S. N. and Mantulenko V. V. (2016) Vocational Pedagogical Competencies of a Professor in the Secondary Vocational Education System: Approbation of Monitoring Model. Internetional Jourmal of environmental & science education, 11(14), 7045-7065 [in English].

Andersson, Per and Susanne Köpsén (2015). Continuing professional development of vocational teachers: participation in a Swedish national initiative. Empirical Res Voc Ed Train, 7:7 [in English].

Billett, S (2011) Vocational education: purposes, traditions and prospects. Springer Dordrecht Heidelberg London New York. [in English].

Cerbin, W., Kopp, B. (2017). Lesson Study as a Model for Building Pedagogical Knowledge and Improving Teaching. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 3 (18), 250-257 [in English].

Eraut, M. (2007a). How professionals learn through work. Guildford: SCEPTrE and University of Surrey [in English].

Eraut, M. (2004b). Practice based evidence, in: G. Thomas, & R. Pring (Eds) Evidence-based practice in education (Maidenhead, Open University Press), 91-101 [in English].

Fielding, M et al, (2005). ‘Factors Influencing the Transfer of Good Practice’, University of Sussex, 117. Retrieved from https://www.education.gov.uk/publications/ [in English].

Gregson, M., Spedding, P., & Nixon, L. (2016). Helping good ideas to become good practice. Enhancing your professional practice through joint professional development. Intuition, Research Issue 1. Society for Education and Training. Retrieved from https://set.et-foundation.co.uk [in English].

Joint Practice Development (JPD), a brief introduction. Annex A. Retrieved from

https://studylib.net/doc/6931490/guidance-for-applicants---the-education-and-training-found [in English].

Hayes, J.L.(2017). A new look at managerial competence: the AMA model of worthy performance // Managerial Review, 2- 4 [in English].

Hodgson, A. and Spours, K.(2020). Young People and Transitions in Upper Secondary Education in England: The Influence of Policy on the ‘Local Opportunity Landscape’. In K. Brunila and L. Lundahl (eds), Youth on the Move: Tendencies and Tensions in Youth Policies and Practices (pp. 127–147). Helsinki: Helsinki University Press. Retrieved from https://doi.org/10.33134/HUP [in English].

It’s about work… (2013). Excellent adult vocational teaching and learning. The summary report of the Commission on Adult Vocational Teaching and Learning. Retrieved from www.excellencegateway.org.uk/cavtl [in English].

Kennedy, Aileen. (2005). Models of Continuing Professional Development: a framework for analysis. Journal of In-service Education, 31 (2), 235-251 [in English].

McLaughlin, M. W., Talbert, J. E.(2016) Building School-Based Teacher Learning Communities: Professional Strategies to Improve Student Achievement. New York: Teachers College Press, 148 [in English].

Lloyd, C, Payne, J (2012). Raising the quality of vocational teachers: continuing professional development in England, Wales and Norway. Res Pap Educ 27(1), 1–18 [in English].

New model to improve your professional development. Retrieved from

https://www.britishcouncil.kz/programmes/education/vocational/magazine-april-2017/professional-development [in English].

Parsons, D, Huges, J, Allincon, C, Walsh, K (2009). The training and development of VET teachers and trainers in Europe. In: Cedefop (ed). Modernising vocational education and training, fourth report on vocational education and training research in Europe: synthesis report. Publications Office of the European Union, Luxembourg [in English].

Patzer, R. (2020). Sharing good practice: Strategies to encourage teacher collaboration (IRIS Connect UK). Retrieved from https://blog.irisconnect.com/uk/sharing-and-collaboration-in-schools [in English].

Serafini, M. (2018). The professional development of VET teachers in Italy: participation, needs and barriers. Statistical quantifications and benchmarking in an international. Perspective. Empirical Res Voc Ed Train, 10:3 [in English].

Tomlinson, P. (2008). Psychological theory and pedagogical effectiveness: The learning promotion potential framework // British Journal of Educational Psychology, 78 (4), 507-526 [in English].

Webster-Wright, Ann. (2009). Reframing Professional Development Through Understanding Authentic Professional Learning. Review of Educational Research, 79(2), 702-739 [in English].

Wheelahan, L, Moodie, G (2010). The quality of teaching in VET: final report and recommendations. LH Martin Institute, University of Melbourne, Melbourne [in English].

Work-based learning: benefits and obstacles. (2013) A Literature review for policy makers and social partners in ETF partner countries. ETF © European Training Foundation, 60 [in English].

##submission.additionalFiles##

Опубліковано

2020-08-28

Як цитувати

Курдюмова, И., Мясников, В., & Шапошникова, Т. (2020). Комунікативні компетенції в розвитку наукового потенціалу педагогів професійної освіти: зарубіжний досвід. Соціальні комунікації: теорія і практика, 10(1), 157–171. вилучено із https://new.comteka.com.ua/index.php/journal/article/view/43

Номер

Розділ

Прикладні соціально-комунікаційні технології