Ромська мова, права людини та «антициганство»

Автор(и)

  • Христо Кучуков Сілезький університет (Катовіце, Польща); Національна Академія Наук Республіки Казахстан (Алмати, Казахстан)

DOI:

https://doi.org/10.51423/2524-0471-2023-15-1-6

Ключові слова:

роми, права людини, ромська мова, освіта, антициганство

Анотація

У статті проаналізовано форми «антициганства» щодо використання ромської мови, навчання ромських дітей рідною мовою та мовних прав людини ромів. Після визначення «мови ненависті» та «антициганізму», «онлайн-ненависті», наданого різними авторами, представлено якісне дослідження деяких ромських громад у Словаччині. «Антицигани» висловлюються безпосередньо або в інтернеті стосовно ромів. Обговорюються форми особистого/індивідуального, інституціоналізованого антициганізму, інституціоналізованого особистого антициганізму. Ромська мова використовується щодня переважно в сегрегованих ромських поселеннях. Однак ані в сегрегованих, ані в спеціальних школах дітям не пропонують уроки для формування формальної грамотності рідною мовою. Ставлення вчителів до використання ромської мови в школі часто не є позитивним, і вони не проводять жодних заходів, які б підтримували використання й розвиток ромської мови. Вони не визнають, що такі діти мають право вчитися рідною мовою. Це не сприймається як надбання, а якраз навпаки: учителі вважають, що дітям не потрібна рідна мова і що державна мова школи важливіша.

Офіційні мови, якими користуються діти, також є об’єктом мови ворожнечі в соціальних мережах і суспільстві, оскільки часто вони використовують різновид державної мови, що називається «етнолектом», а не державною мовою. Застосовуючи роботу Auduc (2006), я дійшов висновку, що дискримінація молодих ромів є ще сильнішою, коли вони мають високу кваліфікацію. Антициганський настрій набагато вищий до освічених ромів, які борються за свою мову та права ідентичності. Оскільки освічені роми цього типу не можуть бути інтегровані в країнах свого походження, більшість із них емігрує до країн Західної Європи, щоб знайти свою професійну реалізацію.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Auduc, J.-L. (2006). Forging a common sense of belonging respecting the diversity of identities. In: Prospects, XXXVI, 3: 319–326.

Bakalar, P. (2004) The IQ of Gypsies in Central Europe. The Mankind Quarterly, XLIV(3&4), 291–300.

Bedrosova. М. et al. (2022). The relation between the cyberhate and cyberbullying experiences of adolescents in the Czech Republic, Poland, and Slovakia. Computers in Human Behavior 126. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.107013.

Budil, I. 2005. «Mexifornia» a soudobá kritika multikulturalizmu. In: Hirt, T. and Jakoubek, M. ed. Soudobé spory o multikulturalizmus a politiku identit (antropologická perspektiva). Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., pp. 77–130.

Cambini, S.T. & Fabeni, G.B. (2017). Antiziganism: Ethnographic Engagements in Europe. ANUAC, 6 (1), 99–117, DOI: 10.7340/anuac2239-625X-2927.

Cho, J. Y., & Lee, E. (2014). Reducing Confusion about Grounded Theory and Qualitative Content Analysis: Similarities and Differences. The Qualitative Report, 19(32), 1–20. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2014.1028.

Communication (2020). An EU framework for national Roma integration strategies up to 2020.

Cortés, I. (2021). Hate Speech, Symbolic Violence, and Racial Discrimination. Antigypsyism: What Responses for the Next Decade? Social Sciences, 10: 360. doi.org/10.3390/socsci10100360.

Davidová, E. (1995). Romano drom – cesty Romů 1945–1990. Olomouc: UP.

European Roma Rights Centre (ERRC) (2003). Segregated Education for Romani Children in Slovakia. http://www.errc.org/article/segregated-education-for-romani-children-in-slovakia/ 1093.

Glassman, E. (1999). The otherness of Anti-Tsiganism. Unpublished M.A. Thesis. Budapest: ELTE University.

Hirt, T. (2004). Romská etnická komunita jako politický projekt: kritická reflexe. In: Jakoubek, M. and Hirt, T. ed. Romové: kulturologické etudy. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., pp. 72–91.

Kende, A. et al. (2020). The last acceptable prejudice in Europe? Anti-Gypsyism as the obstacle to Roma inclusion. Group Processes & Intergroup Relations, 15(1), 1–23, DOI: 10.1177/1368430220907701.

Kjučukov, X. (еd.) (1997). Amari Romani Lumja. 1 kotor, romane poeme [Our Romani World], I part, Romani poems. Sofia.

Klemperer, V. (2007). LTI. Notizbuch eines Philologen. Stuttgart: Philipp Reclam.

Kyuchukov, H. (2006). Desegregation of Roma schools in Bulgaria. Sofia: S.E.G.A.

Kyuchukov, H. (2018). The mother tongue of Turkish Immigrant children in Berlin: to be or not to be? Journal of Language and Education, 4 (4), pp. 63–74.

Kyuchukov, H. and Balvin, J. (2013) Antigypsyism and University Education. In: Kyuchukov, H. and O. Rawashdeh (eds.) Roma Identity and Antigypsyism in Europe. Munich: Lincom Europa: pp. 195–203.

Kyuchukov, H. et al. (1993) Romano ABC Lil – Romski bukvar. Sofia: Zefir.

Miškolci, J., Kováčová, L., & Rigová, E. (2020). Countering Hate Speech on Facebook: The Case of the Roma Minority in Slovakia. Social Science Computer Review, 38(2), 128–146. https://doi.org/10.1177/0894439318791786.

Pasta, S. (2023) A Case Study of Anti-Gypsy Hate on Twitter. Research on Education and Media, 15(1), 130–139, DOI: 10.2478/rem-2023-0017.

Radičová, I. (2002). Rómovia na prahu transformácie. In: Vašečka, M. (ed.) Čačipen pal o Roma: súhrnná správa o Rómoch na Slovensku. Bratislava: Inštitút pre verejné otázky, pp. 79–92.

Rorke, B. (2022a). Brutal and Bigoted: Policing Roma in the EU. European Roma Rights Centre (ERRC), June. http://www.errc.org/reports--submissions/brutal-and-bigoted-policing-roma-in-the-eu.

Rorke, B. (2022b). Bulgaria: ECRI decries anti-Roma hate speech and mob violence, but keeps shtum on police brutality. ERRC, 13 October.

Rushton, Ph., Cvorovic, J.,  Bonn, A. (2007). General mental ability in South Asians: Data from three Roma (Gypsy) community in Serbia. Intelligence, 35, 1–12.

Silverman, C. (2020). Ethnographic Fieldwork with Bulgarian Roma, 1970s–2018: Strategies and Challenges. In: R. Mateoc and. Ruegg (eds) Recalling Fieldwork: People, Places and Encounters, 51, pp. 143–164, Vienna: Lit Verlag.

Taz.de (2013). Hitler als Referenz. http://www.taz.de/!120521/ (20.07.2013) http://en.wikipedia.org/wiki/Hate_speech. Walker, P.,  Waterson, J. (2022). Jimmy Carr’s joke about Roma people ‘deeply disturbing‘ says No 10. The Guardian, 7 Feb. https://www.theguardian.com/politics/2022/feb/07/boycott-jimmy-carr-over-horrid-joke-about-roma-people-says-sajid-javid.

##submission.downloads##


Переглядів анотації: 92

Опубліковано

2023-11-14

Як цитувати

Kyuchukov, H. (2023). Ромська мова, права людини та «антициганство». Соціальні комунікації: теорія і практика / Social Communications: Theory and Practice, 15(1), 131–150. https://doi.org/10.51423/2524-0471-2023-15-1-6

Номер

Розділ

Прикладні соціально-комунікаційні технології