ФАКТОР ВПЛИВУ В НОРМАТИВНИХ ТЕОРІЯХ ЖУРНАЛІСТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.51423/2524-0471-2021-12-1-5Ключові слова:
теорія журналістики, інформація, повідомлення, вплив, реципієнтиАнотація
Мета статті полягає в тому, щоб з’ясувати, чи може інформація будь-яких мас-медійних повідомлень, отриманих реципієнтами, не впливати на них.
Методи дослідження: а) моделювання (для відтворення процесу опрацювання інформації повідомлень реципієнтами); б) логічний метод (для доведення тези); в) порівняння (для зіставлення отриманого результату з літературними даними).
Результати дослідження. Сучасні так звані нормативні теорії журналістики встановлюють, що журналісти, інформаційні агентства і мас-медіа повинні лише „інформувати”, але жодним чином не впливати на реципієнтів. У зв’язку з цим виокремлюються такі види впливу як енергетичний, інформаційний та психологічний.
Висновки. 1. Будь-яка інформація, сприйнята реципієнтами, впливає на них енергетично, інформаційно та психологічно. 2. У сучасних так званих нормативних теоріях журналістики хибним треба вважати положення про те, що постачальники інформації (журналісти, інформаційні агентства, мас-медіа) зобов’язані лише „інформувати” реципієнтів, не здійснюючи при цьому на них жодного впливу. Тому в цьому сегменті відповідні положення цих теорій журналістики вимагають належного виправлення. 3. Натомість у теоріях журналістики, й більш широко — мас-медіа, коректно говорити про те, що впливовість повідомлень залежить від виду комунікації, зростаючи в напрямі від журналістики — до громадських зв’язків, реклами, пропаганди та інформаційних воєн.
Завантаження
Посилання
Arnold, M.B. (1960). Emotion and Personality. New York : Colambia University Press.
Encyclopedia of Communication and Information. (2002). New York : Macmillan Reference USA.
Influence of mass media. (n. d.). In Wikipedia. https: //en.wikipedia.org/wiki/Influence_of_mass_media.
Partyko, Z.V. The modern paradigm of information science: Informology. (2009). Automatic documentation and mathematical linguistics, 43 (6), 311–320.
Bakulev, G. (2005). Massovaya kommunikaciya: zapadnye teorii i koncepcii [Mass Communication: Western Theories and Concepts]. Moskow : Aspekt-press [in Russian].
Boid, E. (2007). Efirna zhurnalistyka. Tekhnolohiia vyrobnytstva efirnykh novyn [On-air journalism. Technology of broadcast news production]. Kyiv : Instytut zhurnalistyky im. T. Shevchenka [in Ukrainian].
Brajant, Dzh., Tompson, S. (2004). Osnovy vozdejstviya SMI [Basics of media exposure]. Moskow : Izdatel'skij dom “Vil'yams” [in Russian].
Vaishenberh, Z. (2004). Novynna zhurnalistyka [News journalism]. Kyiv : Akademiia ukrainskoi presy [in Ukrainian].
Dutkevych, T.V. (2016) Zahalna psykholohiia. Teoretychnyi kurs [General Psychology. Theoretical course]. Kyiv : Tsentr navchalnoi literatury [in Ukrainian].
Entsyklopediia kibernetyky [Encyclopedia of Cybernetics]. (T. 1–2) (1973). (T. 1, 582 s.). Kyiv : Holovna redaktsiia Ukrayinskoi radyanskoi entsyklopedii [in Ukrainian].
Mykhailyn, I.L. (2013). Zhurnalistyka: slovnyk-dovidnyk [Journalism: reference dictionary]. Kyiv : Akademvydav [in Ukrainian].
Izard, K.E. (2003). Psihologiya emocij [The psychology of emotions]. St. Petersburg: Piter [in Russian].
La Rosh fon, Valter (2005). Vstup do praktychnoi zhurnalistyky [Introduction to practical journalism]. Kyiv : Akademiia ukrainskoi presy [in Ukrainian].
Mak-Kveil, D. (2010). Teoriia masovoi komunikatsii [Theory of mass communication]. Lviv : Litopys [in Ukrainian].
Partyko, Z.V. (2008). Teoriia masovoi informatsii ta komunikatsii [Theory of mass information and communication]. Lviv : Afisha [in Ukrainian].
Pirs, Dzh. (1967). Simvoly, signaly, shumy [Symbols, signals, noises]. Moskva : Mir [in Russian].
Systema keruvannia [Control system]. (n. d.). In Wikipedia. https: //uk.wikipedia.org/wiki/Systema_keruvannia [in Ukrainian].
Sistema upravleniya [Control system]. (n. d.). In Wikipedia. https: //ru.wikipedia.org/wiki/Sistema_upravleniya [in Russian].
Teoriya massovoj kommunikacii Denisa Makkuejla [Denis McQuale's Mass Communication Theory]. (n. d.). In Wikipedia. https: //ru.wikipedia.org/wiki/Teoriya_massovoj_kommunikacii_-Denisa_Makkuejla [in Russian].
Chaldyni, R. (2015). Psykholohiia vplyvu [Psychology of influence]. Kharkiv : Knyzhkovyi Klub «Klub Simeinoho Dozvillia» [in Ukrainian].
Shnaider, V. & Raue, P.-Y. (2014). Novyi posibnyk z zhurnalistyky ta onlain-zhurnalistyky [A new guide to journalism and online journalism]. Kyiv : Tsentr vilnoi presy, Akademiia ukrainskoi presy [in Ukrainian].
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Зіновій Партико

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Кожний автор може детально дізнатися про умови ліцензії - https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode