Тріада «митець – влада – преса» у контексті соціальних комунікацій УРСР (1950–1980 рр.)
DOI:
https://doi.org/10.51423/2524-0471-2021-13-2-11Ключові слова:
марксизм-ленінізм, тоталітарна система, радянські митці, радянська журналістика, незалежне інформування, свобода творчості, суспільна свідомістьАнотація
Мета стати – возлагают на себя роль митців и преси у формируемых информационных систем УРСР, процеживают залежность до творчих особистностей в їхніх політич позицій, показати значення творчих особистностей у формівні свідомості громадян. Методи расслідження , які уможливлюють здійснення поставлених мети и завдань: конкретно-историчний, соціологічний, системний, порівняльний и факторний. Результати й обговорення . У статти досліджено проблема діяльности творчії людей в умовах тоталітаризму. Доведено, шо митці в радянську епоху переживали болісний вибір – славити партію, щоб здобути визнання, чи правдиво висвітлювати життя і бути переслідуваним. Тихие, котрые мали вільнолюбну, непокорную вдачу и начало не шли на компроміс переслидували. Политические представительства культивировали стресовы стани. Страх перед режимом паралізовував людський дух, породжув конформізм, що переростав у прислужництво . Конформы жили волею партії, від якої залежала їхня доли, конували її вимоги Дехто из представников творції інтеліґенції, щоб зберегти вірність своїм внутрішнім запасом, и водночасъ не потрапити в опалу, окремі твори не друкували, Незважаючи на цензуру, в офіційній пресі здійснювалися також спроби сказати правду. Висновки. Проблема діяльности творчoї людейни в умовах тоталітаризму – явище складне, багатовекторне. Журналистика на вимоги комунистической партии вела запеклу боротьбу с проявами свободы творчости. Анализируют моральный аспект творчої людейни в период тотального талитаризма, не слід осуджуватичастных митців за їхнє партійне «идолопоклонство». Важливо інше – справжні особистості за будь-яких обставін не губили людське єство и при першій нагоді выступали оборонцы правди. Навить в умовах радянского режима публицистическую діяльность для багатох митців була творчістю, а не заробітком .
Завантаження
Посилання
Afonin, O. (2002). Volodymyr Yavorivskyi: “Ia ni vid choho ne vidrikaiusia, navit vid tykh pomylok, yaki zrobyv”[Volodymyr Yavorivskyi: “I do not renounce anything, even the mistakes I made”]. Khreshchatyk, 29 nov.
Havel, V. (2010). Vidpovidalnist intelektuala [Responsibility of the intellectual]. www.ji.lviv.ua/n10texts/ havel.htm
Hrytsenko, O. (2000). Kultura i vlada. Teoriia i praktyka kulturnoi po-lityky v suchasnomu sviti [Culture and power. Theory and practice of cultural policy in the modern world]. Kyiv : UTsKD.
Ilnytskyi, M. (1974). Vidsich natsionalistychnym naklepnykam [Repulse to the tnationalist slanderers]. Zhovten, 12, pp.110–113.
Kondufor, Yu. (1979). Istoriia Ukrainskoi RSR [History of the Ukrainian SSR] (T.8, Kn.2) [Vol. 8, B. 2]. Kyiv : Nauk. Dumka.
Kaminchuk, A. (1993). Truba. Nepublitsystychni rozdumy [Tube. Non-publicistic reflections]. Kyiv, 7, pp.103–112.
Karpenko, V. (2003). Presa i nezalezhnist Ukrainy. Praktyka media-polityky 1988–1998 pp. [Press and independence of Ukraine. Practice of media policy 1988–1998 pp.]. Kyiv : Nora-Druk.
Kypyany, V. (2010). Dyssydent yz partkoma: Put ot Korneichuka do Sakharova proshel zhyvoi klassyk ukraynskoi lyteratury Nykolai Rudenko [A dissident from the party committee: the living classic of Ukrainian literature Nikolai Rudenko traveled from Korneichuk to Sakharov]. http://kipiani.org/gulag/index.cgi?8
Kipiani, V. (2010). “Antyradianshchyky”: Pohromnyi sichen 72-ho [“Anti-Soviets”: The pogrom of January 1972]. http://kipiani.org/ plain.cgi?260
Konkvest, R. (2009). Velykyi teror. Stalinski chystky 30-kh rokiv [The Great Terror. Stalins purges of the 1930s]. Lutsk: VMA “Teren”.
Kukharuk, R. (2010). Pysmennyk – osnova kultury. Literatura yedynoho potoku [The writer is the basis of culture. Single stream literature]. http://www.litforum.org/index.php?r=3&a=353
Kukhta, B., Slobodian, M. (1974). Ahentura mizhnarodnoho imperializmu [Agency of international imperialism]. Zhovten, 5, pp. 86–90.
Klapchuk, S., Ostafiichuk V. (2002). Literaturni i mystetski protsesy v umo-vakh ideolohichnykh represii i khrushchovskoi “vidlyhy” [Literary and artistic processes under the conditions of ideological repressions and Khrushchev’s “thaw”]. Istoriia ukrainskoi ta za-rubizhnoi kultury. Kyiv : Znannia-Pres.
Pavlychko, D. (2010). Andrii Malyshko [Andriy Malyshko]. www.ualogos.kiev.ua/toprint.html?id=545
Pozniak, N. (2004). Serhii Paradzhanov. Velykyi mistyfikator [Sergiy Paradzhanov. The great mystic]. http://storinka-m.kiev.ua/article.php?id=64
Sverstiuk, Ye. (1998). Komunist iz psykholohichnoho pohliadu [A communist from a psychological point of view]. Vyzvolnyi shliakh, 5, pp. 546–548.
Sverstiuk, Ye. (1999). Na sviati nadii [On the feast of hopes]. Kyiv : Nasha vira.
Syzonenko, O. (2001). Malyshko [Malyshko]. Dzerkalo tyzhnia, 19–25 trav.
Trymbach, S. (2003). “Movchyt Sobor...” Olesevi Honcharu vypovnylosia b 85 [“The Cathedral is silent...” Oles Honchar would have been 85 years old]. Dzerkalo tyzhnia, 29 March–4 April.
Havel, V. (1989). O zodpovednosti za slovo [About responsibility for the word]. Literarnyi tyzhdennik, 8 pros.
Szankman, J. (2007). Volnosts bez slova [Freedom without words]. Forum: Najciekawsze artykuly z prasy swiatovej, 25.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Юрій Колісник, Тетяна Хоменко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Кожний автор може детально дізнатися про умови ліцензії - https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode