НАВИЧКИ ІНТЕГРАЦІЙНИХ БІБЛІОТЕК

Автор(и)

  • Бо Скотт Університет Південної Данії, Колдінг, Кафедра дизайну та комунікацій

Ключові слова:

публічні бібліотеки, інтеграція, кваліфікація, компетенція, навички

Анотація

Вступ: Відправною точкою для цієї статті є припущення, що бібліотекарі, які беруть участь в інтеграційних заходах, не лише активізують свої інституційні цінності та навички ЛІС (Schreiber & Elbeshausen, 2006), але й завжди беруть участь особисто. У дослідженні, проведеному навесні 2019 року, я продемонстрував, як велика зміна адміністративних структур датського суспільства знову спрямувала увагу публічних бібліотек на процеси раціоналізації та ефективності та змінила стосунки між бібліотекарем та громадськістю.

Методи: Ця стаття базується на двох різних підходах: вивченні різних теоретичних поглядів на навички бібліотекарів, а також двох напівструктурованих інтерв’ю (Brinkmann, 2013; King & Horrocks, 2012, с. 35, 49-53). Перше інтерв’ю було проведено з бібліотекарем-інтегратором у середині січня 2019 року і представляє основні емпіричні висновки. Другий був проведений в серії інтерв’ю із шукачами притулку наприкінці липня 2018 року.

Висновок: Моє дослідження показує, що бібліотекар-інтегратор професійно займається інтеграційною діяльністю та використовує як загальні, так і спеціалістичні навички, щоб допомогти людям та громадам інших етнічних груп повсякденного життя. Крім того, інтеграційний бібліотекар виявляє глибоке почуття особистої залученості - з перевагами та проблемами, які це спричиняє.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Acts regarding library service (2001) Edited by Ellen Warrer Bertelsen. The Danish National Library Authority. Retrieved November 18, 2019 from https://slks.dk/fileadmin/publikationer/publikationer_engelske/andre/Act_regarding_library_services.pdf

Balling, G. (2011). Det er i mødet, det sker: om kulturpolitik og kulturformidling med børn i centrum [It happens in the meeting: about cultural policy and cultural dissemination with children in the center]. Idunn. Retrieved November 6, 2019 from http://www.idunn.no/ts/nkt/2011/01-02/art04

Bibliotekscenter for integration [Library Center for Integration]. (W.D.) Royal Danish Library. Retrieved November 18, 2019 from https://www.statsbiblioteket.dk/sbci

Blackburn, F. (2015). ‘Cultural Competence is for Everyone’: Cultural Competence in the United States Library and Information Sector. Is It Relevant to Australian Libraries? Australian Academic & Research Libraries. Vol. 46, No. 3, 176–193. Routledge. Retrieved November 18, 2019 from http://dx.doi.org/10.1080/00048623.2015.1063800

Brinkmann, S. (2013). Qualitative Interviewing: Oxford University Press, Incorporated.

Dare, K. (2015). Adventures in Cultural Competence: A First-Time Task Force Chair Reflects on a Year of Learning. Young Adult Library Services, No. 1541–4302. American Library Association.

Drotner, K. (2006). Formidlingens kunst: formidlingsformer og børnekultur. Når børn møder kultur. [The art of dissemination: forms of dissemination and children's culture. When children meet culture]. (pp. 8–15). København Børnekulturens netværk

Gudiksen, J. (2005). Formidling: En karakteristik af forskellige formidlingsforståelser og deres kommunikationsteoretiske og forskningstypologiske grundlag. [Dissemination: A characteristic of different understandings of dissemination and their communicational, theoretical and research typological basis]. Dansk biblioteksforskning, 31–40.

Hvenegaard Rasmussen, C. (2016). Formidlingsstrategier: en grundbog om kulturinstitutioners formidling. [Dissemination strategies: a textbook on cultural institutions’ dissemination practices]. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Haagen, J., & Kulturministeriet. (2008). Reach out!: inspiration til brugerinddragelse og innovation i kulturens verden: rapport fra Kulturministeriets tværgående projektgruppe. [Reach out!: inspiration for user involvement and innovation in the world of culture: report from the Ministry of Culture's interdisciplinary project group.] Kbh.: Kulturministeriet. Retrieved November 18, 2019 from https://kum.dk/kulturpolitik/kultur-og-erhverv/brugerinddragelse/

Hickok, J. (2005) ESL (English as a Second Language) Web Sites, Journal of Library Administration, 43:3-4, 247-262, DOI: 10.1300/J111v43n03_18

Ingemann, B., & Fleming, L. (2003). Faglig formidling: praksis og konsekvenser. [Professional dissemination: practices and consequences]. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.

Jansen, G. (2016/01/27) Bibliotheksarbeit mit Flüchtlingen im internationalen Vergleich: Plädoyer für einen grenzüberschreitenden Wissensaustausch. [Library work with refugees in international comparison: A plea for a cross-border exchange of knowledge]. BuB: Forum Bibliothek und Information. Berufsverband Information Bibliothek

Jarvis, P. (2010). Adult education and lifelong learning: theory and practice (4 ed.). Abingdon: Routledge.

King, N., & Horrocks, C. (2012). Interviews in Qualitative Research SAGE Publications Ltd.

Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.

Naficy, H. (2009). Centering Essential Immigrant Help on the Library Web site: The American Place (TAP) at Hartford Public Library, Public Library Quarterly, 28:2, 162–175. Retrieved November 6, 2019 from https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/01616840902892440

Overall, P.M. (2009). Cultural Competence: A Conceptual Framework for Library and Information Science Professionals. The Library Quarterly: Information, Community, Policy, Vol. 79, No. 2 (April 2009), pp. 175–204. The University of Chicago Press. Retrieved November 6, 2019 from https://www.jstor.org/stable/10.1086/597080

Petrinic, T., & Urquhart, C. (2007) The education and training needs of health librarians: The generalist versus specialist dilemma. Health Information & Libraries Journal 24(3) 167–176. October 2007. DOI: 10.1111/j.1471-1842.2007.00717

Reach Out: Naviger i brugerinddragelse og brugerdrevet innovation. [Reach Out: Navigate in user engagement and user-driven innovation]. (2012). Retrieved November 6, 2019 from http://www.cko.dk/sites/default/files/reach_out_inspirationskatalog_1.pdf

Reinholdt Hansen, S. (2017). Børns læsning 2017: en kvantitativ undersøgelse af børns læse- og medievaner i fritiden. [Children's reading 2017: A quantitative study of children's reading and media habits in their leisure time]. Kbh.: Tænketanken Fremtidens Biblioteker.

Royal Danish Library (w.d.) For Libraries: Shared services. Retrieved November 6, 2019 from http://en.statsbiblioteket.dk/for-libraries

Schreiber, T. (2006). Bibliotekarerprofessionen siden 1960'erne. [The librarian profession since the 1960s]. In Bibliotekarerne: en profession i et felt af viden, kommunikation og teknologi [Librarians: a profession in a field of knowledge, communication and technology] (pp. 15–47). Edited by Trine Schreiber & Hans Elbeshausen (Ed.). Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur.

Schreiber, T., & Elbeshausen, H. (2006). Bibliotekarerne: en profession i et felt af viden, kommunikation og teknologi. [The Librarians: A profession in a field of knowledge, communication and technology]. Frederiksberg. Samfundslitteratur.

Skøtt, B. (2018) Facilitating participation: Redefinition of library competence in a networked world. In ‘Network learning in a networked world’. Edited by Nina Bonnerup Dohn & Jens Jørgen Hansen. Routledge.

Skøtt, B. (2019) Newcomers at the library: A library perspective on the integration of new citizens. Information Research vol. 24 no. 4, December 2019. Retrieved January 15, 2020 from http://www.informationr.net/ir/24-4/colis/colis2019.html

Tirimanne, N (2001). The ethics of information provision: a case for refugees. Journal of Information Ethics; October 2001; 10, 2; Library & Information Science Abstracts (LISA), pg. 67.

Toward a European qualifications’ framework for lifelong learning (2005/7/8) Commision staff working document. Council of the European Union. Retrieved November 6, 2019 from http://www.encore-edu.org/ENCoRE-documents/consultation_eqf_en.pdf

Ward, P. (2003). Diversity matters 3: the Quality Leaders Project – youth programme. Library Management; 0, 2003; 24, 6/7; Library & Information Science Abstracts (LISA) pg. 362-366. Retrieved November 6, 2019 from http://www.emeraldinsight.com/0143-5124.htm.

Weisbjerg, B., & Elbeshausen, H. (2006). Ildsjælenes professionalisering. [The Professionalisation of the Enthusiasts]. In Bibliotekarerne: en profession i et felt af viden, kommunikation og teknologi [Librarians: a profession in a field of knowledge, communication and technology]. Edited by T. Schreiber & Hans Elbeshausen (pp. 141–175). Frederiksberg: Samfundslitteratur.

##submission.additionalFiles##

Опубліковано

2020-08-28

Як цитувати

Skøtt В. (2020). НАВИЧКИ ІНТЕГРАЦІЙНИХ БІБЛІОТЕК. Соціальні комунікації: теорія і практика, 10(1), 9–23. вилучено із https://new.comteka.com.ua/index.php/journal/article/view/28

Номер

Розділ

Теорія та історія соціальних комунікацій