Комунікаційний потенціал книги як засобу масової інформації в добу нових комунікаційних технологій

Автор(и)

  • Йітка Рожнова Університет Костянтина Філософа в м. Нітра (Словацька Республіка).
  • Зузана Козарова Університет Костянтина Філософа в м. Нітра (Словацька Республіка).

DOI:

https://doi.org/10.51423/2524-0471-2024-16-1-8

Ключові слова:

книга, комунікаційні технології, культура, мас-медіа, аудиторія

Анотація

Специфіка книги зумовлена ​​її подвійною, діаметрально різною сутністю, оскільки вона вважається артефактом мистецтва та засобом масової інформації. З одного боку, вона вирізняється характеристиками, визначеними медіастудіями, і водночас – в іншому контексті – має опозиційне ставлення до них, тяжіє до характеристик художнього артефакту. Вищезгадані протилежності знаходимо й у взаєминах між книгою й аудиторією: завдяки широкому спектрові жанрів, авторських підходів і виробничих процедур книга може сприйматися аудиторією як унікальний витвір мистецтва і як продукт масової культури. Зазначеним вище аспектам відповідає й комунікаційний потенціал книги, який залишається незмінним. Він продовжує бути/може бути джерелом нової інформації, знань, мистецького досвіду, розваг чи відпочинку. Проте поява нових технологій принесла/приносить цілий спектр змін. Найбільша зміна з появою інтернету та смартфонів – це прискорення та спрощення комунікації в процесі виробництва, розповсюдження та продажу книг. Ці технологічні зміни також суттєво впливають на взаємини між книгою й читацькою аудиторією. Читач є не лише пасивним реципієнтом її змісту й візуальної складової, а й активним учасником сприйняття. У статті ми проаналізували специфіку книги як засобу масової інформації в культурному просторі, а також її комунікаційні передумови для читача в епоху нових комунікаційних технологій. Головною метою опитування було з’ясувати, як читачі книг сприймають нові технології або як нові технології впливають на читацькі звички, пов’язані з використанням книг. Стаття має узагальнювальний характер у теоретичній частині й оглядовий у практичній частині. Ми зосередимося на впливі книги на підвищенні медіаграмотності та критичного мислення дітей і молоді, а також на різноманітних технологіях, що сприяють використанню потенціалу книги в ЗМІ та мистецькій сфері.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Najlepších aplikácií pre milovníkov kníh 2015 (2015, December 9). LepšíDeň.sk, URL: https://lepsiden.sk/7-najlepsich-aplikacii-pre-milovnikov-knih-sutaz/ (in Slovak).

Baker, M. (2006). Slovník kulturálních studií [Dictionary of Cultural Studies]. Praha: Portál, 206 (in Czech).

Briggs, A., & Burke, P. (2010). A Social History of the Media. From Gutenberg to the Internet. Cambridge: Polity Press, 374.

Febvre, L. & Martin, H. J. (2010). The Coming of the Book. London: Verso, 2010, 384.

Habermas, J. 2000. Strukturální přeměna společnosti [Structural transformation of society]. Praha: Filosofia, 2000, 454 (in Czech).

Jirák, J., Köpplová, B. (2015). Masová média [Mass media]. Praha: Portál, 392 (in Czech).

Johns, A. (1998). The Nature of the Book. Chicago: Chicago University Press, 753.

Kasarda, M. (2013). Populárna kultúra a masové médiá: Od karnevalovej ulice po virtuálny svet [Popular culture and mass media: From the carnival street to the virtual world]. Žilina: Eurokódex, 144 (in Czech).

Kneidl, P. (1989). Z historie evropské knihy. Po stopách knih, knihtisku a knihoven [From the history of European books. In the footsteps of books, letterpress and libraries]. Praha: Nakladatelství Svoboda, 144 (in Czech).

Liba, P. (2005). Kultúra / literatúra [Culture / literature]. Nitra: Kulturologická spoločnosť, 392 (in Czech).

McLuhan, M. (1991). Jak rozumět médiím: Extenze člověka [Understanding Media: An Extension of Man]. Praha: Odeon, 348 (in Czech).

McQuail, D. (2009). Úvod do teorie masové komunikace [Introduction to mass communication theory]. Praha: Portál, 640 (in Czech).

Potter, W. J. (1998). Media Literacy. London – Thousand Oaks – New Delhi: Sage Publications, 438.

Vinc, D. (2020). 8 najlepších aplikácií pre milovníkov kníh 2020, March 8). Denník N – Techbox, URL: https://techbox.dennikn.sk/temy/8-najlepsich-aplikacii-pre-milovnikov-knih/ (in Slovak).

Zahrádka, P. (ed.) (2010). Estetika na přelomu milénia [Aesthetics at the turn of the millennium]. Praha: Barrister & Principal, 486 (in Czech).

##submission.downloads##


Переглядів анотації: 46

Опубліковано

2024-06-08

Як цитувати

Roznova, J., & Kozárová, Z. (2024). Комунікаційний потенціал книги як засобу масової інформації в добу нових комунікаційних технологій. Соціальні комунікації: теорія і практика / Social Communications: Theory and Practice, 16(1), 80–94. https://doi.org/10.51423/2524-0471-2024-16-1-8

Номер

Розділ

Прикладні соціально-комунікаційні технології