Соціальний менторинг в європейському комунікаційному просторі: кейси російсько-української війни
DOI:
https://doi.org/10.51423/2524-0471-2024-16-1-9Ключові слова:
ментор, менті, соціальне менторство, наставництво, цільові групи, комунікативний простір, кейси, соціальний капіталАнотація
У роботі розглянута важлива наукова проблема, яка пов’язується з недостатністю соціологічних обґрунтувань соціального менторства, яке в умовах російсько-української війни набуває поширеності, як одна з найбільш ефективних форм підтримки осіб та цільових груп, які опинилися в важких життєвих обставинах.
Для дослідження соціального менторства та його кейсів була застосована змішана методика, тобто комбінування загальнонаукових та спеціальних соціологічних методів, зокрема традиційний та критичний аналіз, синтез, порівняльно-історичний метод, контент-аналіз засобів масової інформації та соціальних мереж, методи соціального прогнозування.
У статті, на основі аналітичного осмислення існуючих у науковій літературі визначень соціального менторства та контент-аналізу його практичних кейсів в умовах російсько-української війни, запропоновано розглядати соціальне менторство як комунікативно-діяльнісний процес професійно-практичної та емотивно-дружньої взаємодії менторів (громадських лідерів-професіоналів) з командами менті (уразливими особами і соціальними групами) з метою їх професійного навчання, надання соціальної допомоги та психологічної підтримки в несприятливій, кризовій чи небезпечній для них ситуації шляхом індивідуальних чи групових освітніх програм, обміну досвідом і практичних занять.
Зазначено, що при впровадженні соціального менторства в умовах російсько-української війни існують певні проблеми. До них насамперед варто віднести недостатню рекламно-інформаційну підтримку менторських програм, які запроваджуються в регіональних масштабах. Важливо підкреслити, що соціальне менторство реалізується в основному на рівні громадських і волонтерських організацій, але не отримує достатньої державної підтримки.
Завантаження
Посилання
Brady, B., Dolan, P., & Canavan J. (2017). He told me to calm down and all that’: a qualitative study of forms of social support in youth mentoring relationships. Child & family social work, 22(1), 266–274. https://doi.org/10.1111/cfs.12235
Cavendish, W., Perez, D., & Ocasio-Stoutenburg, L. (2022). Lifting as You Climb: Social Capital Development Through Aspirational Peer Mentoring. Sage journals, 55(9), 98. https://doi.org/10.1177/00131245221106716
Cuyper, P., & Michelle, C. (2023). Matching mentors and recent immigrants: matching criteria in social mentoring programmes for newcomers. International journal of evidence based coaching and mentoring, 21(2), 21–34. Retrieved from: https://radar.brookes.ac.uk/radar/items/d4e02114-03c3-40d1-b8ba-d09bbb265420/1/).
McGowan, D., Saintas, P., & Gill KS. (2009). On mentoring, social mentoring and befriending. AI & Society, 23 (4), 613–630.
Mentoring and Coaching for Professionals: A Study of the Research Evidence. (2008). Retrievedfrom: www.nfer.ac.uk/nfer/publications
Powell, М. (2019). Introduction: the mixed economy of welfare and the social division of welfare. Retrieved from: https://bristoluniversitypressdigital.com/display/book/9781447333258/ch001.xml
Preston, J. M., Prieto-Flores, Ò., & Rhodes, J. E. (2019). Mentoring in context: A comparative study of youth mentoring programs in the United States and Continental Europe. Youth & Society, 57(7), 900–914.
Prieto-Flores, Ò., & Feu, J. (2018). What type of impact could social mentoring programs have? An exploration of the existing assessments and a proposal of an analytical framework. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 31, 149–162.
Raithelhuber, E. (2023). Mentoring for social inclusion: a call for social work to engage with an emerging model of social intervention. European Journal of Social Work. DOI:10.1080/13691457.2023.223631
Bobinski, D. (2011). Yaku korist mozhe prinesti vam nastavnik chi mentor [How a mentor can benefit you]. https://www.management.com.ua/notes/value-of-having-coach.html (in Ukrainian).
Biznes-mentorstvo dlya veteraniv:«viyna prodovzhuetsya na mirnomu fronti – za ekonomichni perevagi Ukrayini» [Business mentoring for veterans: «The war continues on the peaceful front – for the economic advantages of Ukraine»]. (2021). https://novynarnia.com/2021/07/12/biznes-mentorstvo-schyrin/ (in Ukrainian).
Bilshe, nizh uchitel: navischo kompaniyam vnutrishne mentorstvo. [More than a teacher: why companies need internal mentoring]. (2021). https://www.gen.tech/post/navishcho-treba-mentorstvo (in Ukrainian).
Ditchuk, K. (2021). Mentorstvo pid chas viyni: etap suprovodu organizatsIy. [Mentoring during the war: the stage of supporting organizations]. https://cedem.org.ua/news/mentorstvo-pid-chas-viyny/ (in Ukrainian).
Informatsiini materialy do 10-i richnytsi vid pochatku rosiisko-ukrainskoi viiny [Information materials for the 10th anniversary of the beginning of the Russian-Ukrainian war] (2024, липень 21). Український Інститут національної пам’яті – Ukrainian Institute of National Memory. URL: https://uinp.gov.ua/informaciyni-materialy/rosiysko-ukrayinska-viyna-istorychnyy-kontekst/informaciyni-materialy-do-10-oyi-richnyci-vid-pochatku-rosiysko-ukrayinskoyi-viyny (in Ukrainian).
IstorIya Shkoli MentorIv, ponyatIynI polya ta yak stati mentorom? [History of the School of Mentors, conceptual fields and how to become a mentor?]. (2023). https://biggggidea.com/practices/istoriya-shkoli-mentoriv-ponyatijni-polya-ta-yak-stati-mentorom/ (in Ukrainian).
Karpenko, V. (2023).Yak Integruvati profesIyne mentorstvo v navchannya: kolonka V. Karpenko, Projector [How to integrate professional mentoring in training: blog V. Karpenko, Projector]. https://ain.ua/2023/09/16/yak-integruvaty-profesijne-mentorstvo-v-navchannya-kolonka-vio-karpenko-projector/ (in Ukrainian).
Mentorstvo ukrayinok za kordonom: yak zovnishno peremischenim osobam vporatisya zi skladnoschami vimushenoyi emigratsiyi. [Mentoring of Ukrainian women abroad: how internally displaced persons cope with the difficulties of forced emigration]. (2023). https://rubryka.com/blog/mentoring-ukrainian-women-abroad/ (in Ukrainian).
Mentorstvo yak element zhittezdatnosti gromadskoyi organizatsIyi. [Mentoring as an element of the viability of a public organization]. (2023). https://prosvitcenter.org/library/mentorstvo-iak-element-zhyttiezdatnosti-hromadskoi-orhanizatsii / (in Ukrainian).
Orlovska, A. (2023). Pro mentorstvo u gromadskomu sektori vid A do Ya. [About mentoring in the public sector from A to Z]. https://www.prostir.ua/?library=pro-mentorstvo-u-hromadskomu-sektori-vid-a-do-ya (in Ukrainian).
Pidsumkoviy zhurnal mentorskoyi programi 4.0. [The final journal of the mentoring program 4.0]. (2023). https://cedem.org.ua/wp-content/uploads/2023/09/2023_PIDSUMKOVYY-ZHURNAL-MENTORSKOYI-PROGRAMY_4.0.pdf]/ (in Ukrainian).
Popov, D. (2021). Bilshe, nizh uchitel: navischo kompaniyam vnutrishne mentorstvo. [More than a teacher: why companies need internal mentoring]. https://www.gen.tech/post/navishcho-treba-mentorstvo (in Ukrainian).
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Алла Лобанова, Олена Приходько, Валерій Каритка, Дарія Славіна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Кожний автор може детально дізнатися про умови ліцензії - https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode