Соціальний менторинг в європейському комунікаційному просторі: кейси російсько-української війни

Автор(и)

  • Алла Лобанова Криворізький державний педагогічний університет
  • Олена Приходько Криворізький державний педагогічний університет
  • Валерій Каритка Криворізький державний педагогічний університет
  • Дарія Славіна Карлів Університет (м. Прага, Чехія)

DOI:

https://doi.org/10.51423/2524-0471-2024-16-1-9

Ключові слова:

ментор, менті, соціальне менторство, наставництво, цільові групи, комунікативний простір, кейси, соціальний капітал

Анотація

      У роботі розглянута важлива наукова проблема, яка пов’язується з недостатністю соціологічних обґрунтувань соціального менторства, яке в умовах російсько-української війни набуває поширеності, як одна з найбільш ефективних форм підтримки осіб та цільових груп, які опинилися в важких життєвих обставинах. 
Для дослідження соціального менторства та його кейсів була застосована змішана методика, тобто комбінування загальнонаукових та спеціальних соціологічних методів, зокрема традиційний та критичний аналіз, синтез,  порівняльно-історичний метод, контент-аналіз засобів масової інформації та соціальних мереж, методи соціального прогнозування.
        У статті, на основі аналітичного осмислення існуючих у науковій літературі визначень соціального менторства та контент-аналізу його практичних кейсів в умовах російсько-української війни, запропоновано розглядати соціальне менторство як комунікативно-діяльнісний процес професійно-практичної та емотивно-дружньої взаємодії менторів (громадських лідерів-професіоналів) з командами менті (уразливими особами і соціальними групами) з метою їх професійного навчання, надання соціальної допомоги та психологічної підтримки в несприятливій, кризовій чи небезпечній для них ситуації шляхом індивідуальних чи групових освітніх програм, обміну досвідом і практичних занять.
      Зазначено, що при впровадженні соціального менторства в умовах російсько-української війни існують певні проблеми. До них насамперед варто віднести недостатню рекламно-інформаційну підтримку менторських програм, які запроваджуються в регіональних масштабах. Важливо підкреслити, що соціальне менторство реалізується в основному на рівні громадських і волонтерських організацій, але не отримує достатньої державної підтримки. 

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Brady, B., Dolan, P., & Canavan J. (2017). He told me to calm down and all that’: a qualitative study of forms of social support in youth mentoring relationships. Child & family social work, 22(1), 266–274. https://doi.org/10.1111/cfs.12235

Cavendish, W., Perez, D., & Ocasio-Stoutenburg, L. (2022). Lifting as You Climb: Social Capital Development Through Aspirational Peer Mentoring. Sage journals, 55(9), 98. https://doi.org/10.1177/00131245221106716

Cuyper, P., & Michelle, C. (2023). Matching mentors and recent immigrants: matching criteria in social mentoring programmes for newcomers. International journal of evidence based coaching and mentoring, 21(2), 21–34. Retrieved from: https://radar.brookes.ac.uk/radar/items/d4e02114-03c3-40d1-b8ba-d09bbb265420/1/).

McGowan, D., Saintas, P., & Gill KS. (2009). On mentoring, social mentoring and befriending. AI & Society, 23 (4), 613–630.

Mentoring and Coaching for Professionals: A Study of the Research Evidence. (2008). Retrievedfrom: www.nfer.ac.uk/nfer/publications

Powell, М. (2019). Introduction: the mixed economy of welfare and the social division of welfare. Retrieved from: https://bristoluniversitypressdigital.com/display/book/9781447333258/ch001.xml

Preston, J. M., Prieto-Flores, Ò., & Rhodes, J. E. (2019). Mentoring in context: A comparative study of youth mentoring programs in the United States and Continental Europe. Youth & Society, 57(7), 900–914.

Prieto-Flores, Ò., & Feu, J. (2018). What type of impact could social mentoring programs have? An exploration of the existing assessments and a proposal of an analytical framework. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 31, 149–162.

Raithelhuber, E. (2023). Mentoring for social inclusion: a call for social work to engage with an emerging model of social intervention. European Journal of Social Work. DOI:10.1080/13691457.2023.223631

Bobinski, D. (2011). Yaku korist mozhe prinesti vam nastavnik chi mentor [How a mentor can benefit you]. https://www.management.com.ua/notes/value-of-having-coach.html (in Ukrainian).

Biznes-mentorstvo dlya veteraniv:«viyna prodovzhuetsya na mirnomu fronti – za ekonomichni perevagi Ukrayini» [Business mentoring for veterans: «The war continues on the peaceful front – for the economic advantages of Ukraine»]. (2021). https://novynarnia.com/2021/07/12/biznes-mentorstvo-schyrin/ (in Ukrainian).

Bilshe, nizh uchitel: navischo kompaniyam vnutrishne mentorstvo. [More than a teacher: why companies need internal mentoring]. (2021). https://www.gen.tech/post/navishcho-treba-mentorstvo (in Ukrainian).

Ditchuk, K. (2021). Mentorstvo pid chas viyni: etap suprovodu organizatsIy. [Mentoring during the war: the stage of supporting organizations]. https://cedem.org.ua/news/mentorstvo-pid-chas-viyny/ (in Ukrainian).

Informatsiini materialy do 10-i richnytsi vid pochatku rosiisko-ukrainskoi viiny [Information materials for the 10th anniversary of the beginning of the Russian-Ukrainian war] (2024, липень 21). Український Інститут національної пам’яті – Ukrainian Institute of National Memory. URL: https://uinp.gov.ua/informaciyni-materialy/rosiysko-ukrayinska-viyna-istorychnyy-kontekst/informaciyni-materialy-do-10-oyi-richnyci-vid-pochatku-rosiysko-ukrayinskoyi-viyny (in Ukrainian).

IstorIya Shkoli MentorIv, ponyatIynI polya ta yak stati mentorom? [History of the School of Mentors, conceptual fields and how to become a mentor?]. (2023). https://biggggidea.com/practices/istoriya-shkoli-mentoriv-ponyatijni-polya-ta-yak-stati-mentorom/ (in Ukrainian).

Karpenko, V. (2023).Yak Integruvati profesIyne mentorstvo v navchannya: kolonka V. Karpenko, Projector [How to integrate professional mentoring in training: blog V. Karpenko, Projector]. https://ain.ua/2023/09/16/yak-integruvaty-profesijne-mentorstvo-v-navchannya-kolonka-vio-karpenko-projector/ (in Ukrainian).

Mentorstvo ukrayinok za kordonom: yak zovnishno peremischenim osobam vporatisya zi skladnoschami vimushenoyi emigratsiyi. [Mentoring of Ukrainian women abroad: how internally displaced persons cope with the difficulties of forced emigration]. (2023). https://rubryka.com/blog/mentoring-ukrainian-women-abroad/ (in Ukrainian).

Mentorstvo yak element zhittezdatnosti gromadskoyi organizatsIyi. [Mentoring as an element of the viability of a public organization]. (2023). https://prosvitcenter.org/library/mentorstvo-iak-element-zhyttiezdatnosti-hromadskoi-orhanizatsii / (in Ukrainian).

Orlovska, A. (2023). Pro mentorstvo u gromadskomu sektori vid A do Ya. [About mentoring in the public sector from A to Z]. https://www.prostir.ua/?library=pro-mentorstvo-u-hromadskomu-sektori-vid-a-do-ya (in Ukrainian).

Pidsumkoviy zhurnal mentorskoyi programi 4.0. [The final journal of the mentoring program 4.0]. (2023). https://cedem.org.ua/wp-content/uploads/2023/09/2023_PIDSUMKOVYY-ZHURNAL-MENTORSKOYI-PROGRAMY_4.0.pdf]/ (in Ukrainian).

Popov, D. (2021). Bilshe, nizh uchitel: navischo kompaniyam vnutrishne mentorstvo. [More than a teacher: why companies need internal mentoring]. https://www.gen.tech/post/navishcho-treba-mentorstvo (in Ukrainian).

##submission.downloads##


Переглядів анотації: 35

Опубліковано

2024-05-25

Як цитувати

Лобанова, А., Приходько, О., Каритка, В., & Славіна, Д. . (2024). Соціальний менторинг в європейському комунікаційному просторі: кейси російсько-української війни. Соціальні комунікації: теорія і практика / Social Communications: Theory and Practice, 16(1), 111–127. https://doi.org/10.51423/2524-0471-2024-16-1-9

Номер

Розділ

Соціологія соціальних комунікацій