Роль масмедійних «вкидів» російських пропагандистів в умовах 3-го періоду російсько-української війни 2022–2023 років

Автор(и)

  • Тетяна Симчич Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

DOI:

https://doi.org/10.51423/2524-0471-2023-15-1-4

Ключові слова:

масмедійні «вкиди», російська пропаганда, дезінформація

Анотація

Метою дослідження є з’ясування ролі масмедійних «вкидів» російських пропагандистів упродовж 3-го періоду російсько-української війни 2022–2023 років.

Методи дослідження. У дослідженні ми використали такі теоретичні методи, як компаративний і гіпотетико-дедуктивний. Вони дали нам змогу глибше розібратись у поточній ситуації. Серед практичних методів ми обрали опитування й кількісно-якісний аналіз отриманих даних.

Методика дослідження. 50 респондентів віком від 18 до 22 проходили опитування за допомогою електронного агрегату «Гугл Форм». Там вони відповідали на 6 запитань, які стосуються масмедійних «вкидів» російських пропагандистів, їхньої ролі та впливу на українців. Після чого проводився кількісно-якісний аналіз на основі теоретичних знань й отриманих даних.

Відповідно до результатів дослідження масмедійні «вкиди» мають легкий вплив або не мають впливу на молодь 18–20 років. За спостереженнями опитуваних, концентрація «вкидів» із початком повномасштабного вторгнення значно збільшилася. Ми довели гіпотезу, що поширення дезінформації  більше впливає на тих, хто проживає на території України, ніж на тих, хто за кордоном. На думку респондентів, розповсюдження масмедійних «вкидів» може мати різні цілі, проте всі вони об’єднані спільною метою – завдати шкоди українському суспільству.

Висновки. Зневіра українців у перемозі, залякування населення, провокація чуттєвої реакції, нав’язування певної позиції, зміна поглядів і підміна інформації – усе це результат, на який розраховує країна-агресор, розповсюджуючи свою дезінформацію. Отже, масмедійні «вкиди» виконують пропагандистську роль у її негативному аспекті.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Allcott, H., Gentzkow, M.  Yu, Ch. (2019). Trends in the diffusion of misinformation on social media. Research and Politics, 1–8, April-June. https://doi.org/10.1177/2053168019848554

Erlich, A,  Garner, C. (2023). Is pro-Kremlin Disinformation Effective? Evidence from Ukraine. The International Journal of Press/Politics, 28(1), 5–28. https://doi.org/10.1177/19401612211045221

Frum, D. (2018). The Great Russian Disinformation Campaign. https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2018/07/the-great-russian-disinformation-campaign/564032/

Gorenburg, D. (2019). Russian Foreign Policy Narratives, Marshall Center Security Insight, no. 42. https://www.marshallcenter.org/en/publications/security-insights/russian-foreign-policy-narratives-0

Haigh, M., Haigh, T.,  Matychak, T. (2019). Information Literacy vs. Fake News: The Case of Ukraine. Open Information Science, 3, 154–165. https://doi.org/10.1515/opis-2019-0011

Herasymenko, R. (2015). Fakt-chekinh dlya zhurnalista: sotsmerezhi ta «vkydy» yak perevirka na profesiynistʹ [Fact-checking for a journalist: social networks and «throw-ins» as a check for professionalism] [In Ukrainian] http://ua.ejo-online.eu/2065/етика-та-якість/факт-чекінг-для-журналістасоцмережі?print=print

Khan, A., Brohman, K.,  Addas, Sh. (2022). The anatomy of «fake news»: Studying false messages as digital objects. Journal of Information Technology, 37(2), 122–143. https://doi.org/10.1177/02683962211037693

MediaSapiens (2019). Instagram korystuyutsya 11 mln ukrayintsiv – doslidzhennya [Instagram is used by 11 million Ukrainians – research] https://ms.detector.media/mediadoslidzhennya/post/22668/2019-03-27-instagram-korystuyutsya-11-mln-ukraintsiv-doslidzhennya/ [In Ukrainian].

Minchenko, O. (2014). Strakh i nenavyst v merezhi: ohlyad saytiv, shcho poshyryuyut feyky ta chutky [Fear and hate on the Net: An overview of sites spreading fakes and rumors] http://watcher.com.ua/2014/09/26/strah-i-nenavyst-v-merezhi-ohlyad-saytiv-scho-poshyryuyut-feyky-ta-chutky/ [In Ukrainian].

Mudra, I. (2016). Ponyattya «feyk» ta yoho vydy u ZMI [The concept of «fake» and its types in mass media]. Tele- ta radiozhurnalistyka – Television and Radio Journalism, 15, 184–188 [In Ukrainian].

Mylchenko, L. (2021). Informatsiynyy vplyv rosiyskykh ZMI yak zasib hibrydnoyi viyny proty Ukrayiny [Information influence of the Russian media as a means of hybrid war against Ukraine]. Visnyk Knyzhkovoyi palaty – Bulletin of the Book Chamber, 10, 8–16 http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2021_10_4 [In Ukrainian].

Paul, Ch.,  Matthews, M. (2016). The Russian «Firehose of Falsehood» Propaganda Model, RAND Corporation, no. PE-198-OSD. https://www.rand.org/pubs/perspectives/ PE198.html#fn35

Pierri, F., Luceri, L., Jindal, N.  Ferrara, E. (2023). Propaganda and Misinformation on Facebook and Twitter during the Russian Invasion of Ukraine. Proceedings of the 15th ACM Web Science Conference 2023. 65–74. https://doi.org/10.1145/3578503.3583597

Shchipak, D.D. (2021). Protydiyi manipulyatyvnomu vplyvu informatsiynykh feykiv u sotsialʹnykh merezhakh [Countermeasures against the manipulative influence of informational fakes in social networks] https://dspace.nau.edu.ua/bitstream/NAU/52040/1/%D0%A9%D1%96%D0%BF%D0%B0%D0%BA.pdf [In Ukrainian].

Sonnenfeld, J.,  Tian, S. (2023). Tucker Carlson Is Only One Part of Putin’s Disinformation War in the Western Media. https://time.com/6276130/putins-disinfomation-war-western-media/

Symchych, T. (2023). The role of mass media «throw-ins» of Russian propagandists in the conditions of the 3rd period of the Russian-Ukrainian war of 2022–2023. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=

Synyeokyy, P. (2022). Rosiya zminyla rytoryku feykiv: choho domahayetʹsya Kremlʹ ta yak protydiyaty [Russia has changed the rhetoric of fakes: what the Kremlin is trying to achieve and how to counter it] https://24tv.ua/rosiyska-propaganda-ekspertka-poyasnila-yak-propagandisti-hochut_n2212645 [In Ukrainian].

Vashchenko, N.M. (2020). Osoblyvosti vplyvu rosiyskoyi propahandy na ukrayinske suspilstvo v umovakh hibrydnoyi ahresiyi Rosiyi proty [Peculiarities of the influence of Russian propaganda on Ukrainian society in the conditions of Russia's hybrid aggression against]. Materialy II Vseukrayinskoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi «Aktualni problemy mediaprostoru» – Materials of the 2nd All-Ukrainian scientific and practical conference «Actual problems of the media space» Retrieved from http://journ.univ.kiev.ua/nauka1/archives/2063 [In Ukrainian].

##submission.downloads##


Переглядів анотації: 98

Опубліковано

2023-10-13

Як цитувати

Симчич, Т. (2023). Роль масмедійних «вкидів» російських пропагандистів в умовах 3-го періоду російсько-української війни 2022–2023 років. Соціальні комунікації: теорія і практика, 15(1), 115–129. https://doi.org/10.51423/2524-0471-2023-15-1-4

Номер

Розділ

Прикладні соціально-комунікаційні технології