Патогенний текст: семіоцентричний підхід
DOI:
https://doi.org/10.51423/2524-0471-2023-15-1-3Ключові слова:
патогенний текст, пропаганда, медіафілософія, нооценоз, семіоцентризмАнотація
Більш ніж чверть століття тому концепт "патогенний текст" було запроваджено до медіастудій в Україні. У цій статті зроблено огляд наукових публікацій із використанням згаданого концепту. Огляд засвідчує, що поняття «патогенний текст» із часу його запровадження увійшов у деякі медіадослідження. Здебільшого його застосовують під час аналізу медіанасильства (ідеться про період до великомасштабної агресії РФ в Україні) або ж у рекламі. Вважаємо, що реалії війни радикально змінили статус новин із графічними чи відеоелементами насильства, проте це виходить за рамки нашої статті. Деякі автори кладуть концепт патогенного тексту в методологічну основу свого дослідження. Інші намагаються розвивати саму концепцію, піддаючи критиці нашу класифікацію. Варта підтримки, з нашого погляду, спроба різних авторів відділити суто прикладне розуміння патотексту (базоване, скажімо, на правових обмеженнях і заборонах) від його нейтрального філософського трактування. За нашими спостереженнями, у сфері інформації є своєрідний екобаланс. Наприклад, популярна преса зазнає відчутної критики в інтелектуальних колах, проте, з іншого боку, вона має відчутний вплив на пресу якісну. Не варто забувати й того, що такі феномени, як спортивна журналістика чи жіночі сторінки, започатковані саме “жовтою пресою”. Шкідливою ми схильні вважати саму філософію заборон і цензури. Тому йдеться про збалансоване співіснування різних інтелектуальних течій, жанрів, поглядів. Збалансовування (а не чистка чи заборона) може бути ключовим методом інформаційної екології. Публікації різних авторів на цю тему спонукають дещо переосмислити первісне розуміння патогенного тексту в контексті семіоцентризму.
Завантаження
Посилання
The ideas of semiocentrism and noocenosis are described in more detail in our books Media: Keys to Understanding (Потятиник, Б. (2004). Медіа: ключі до розуміння. Львів: ПАІС, 312.) and Potyatynyk, Borys. 1997. Ekologiya noosfery. Lviv: Svit. Ukr: Потятиник Б.В. Екологія ноосфери. Львів: Світ. 1997). However, as it seemed to us at the time, this material did not fit the structure of the book very well, so it was decided to present it in the form of a digression, as a secondary theme. In this article we present our current thinking on this issue.
Here is a short list of publications whose authors use the concept of "pathogenic text," include it in their research methodology, criticize our initial interpretation of the term or develop their:
Александров П.М. (2019). Медійні інтерпретації сучасних загроз [Media Interpretations of Modern Threats]. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук із соціальних комунікацій). Львів, In URL: https://lnu.edu.ua/thesis/aleksandrov-pavlo-mykolayovych/ (дата звернення 12.05. 2023) [In Ukrainian].
Бацевич Ф. (2004). Основи комунікативної лінгвістики [Basics of Communicative Linguistics]. К. : Академія, 2004. 344 [In Ukrainian].
Бойко С. (2011). Функціональний аналіз патогенних текстів [Functional Analysis of Pathogenic Texts]. Наукові записки Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України, Вип. 39, Київ, 62-73. In URL: https://core.ac.uk/download/pdf/32306516.pdf#page=62 (дата звернення 12.06. 2023) [In Ukrainian].
Бідзіля Ю., Тарасюк О. (2004). Патогенна інформація на сторінках всеукраїнської газети «Факти» [Pathogenic Information on the Pages of the Ukrainian Newspaper «Fakty»]. Науковий вісник Ужгород. унів-ту. Сер. Філологія. № 9. 116–120 [In Ukrainian].
Бутиріна, М. (2014). Масова комунікація як об’єкт медіапсихологічних досліджень [Mass Communication as an Object of Media Psychological Research]. Вісник Львівського Університету. Серія «Журналістика. №39. 26—30. In URL: http://prima.lnu.edu.ua/faculty/jur/publications/visnyk39/Visnyk_39.pdf (дата звернення 14.05. 2023) [In Ukrainian].
Кіца, М. (2014). Критерії та ознаки патогенної реклами в українських ЗМІ [Criteria and Signs of Pathogenic Advertising in Ukrainian Mass Media]. Теле- та радіожурналістика. Львів, Випуск 13, 241-246 [In Ukrainian].
Кононенко, М. (2015). Патогенні тексти на шпальтах місцевих газет [Pathogenic Texts in the Columns of Local Newspapers] Медіапростір, 8, 144 - 147. In URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/8531/1/Kononenko.pdf (дата звернення 15.04. 2023) [In Ukrainian].
Ковалевська, А. (2020). Ідентифікація патогенних текстів: українські реалії [Identification of Pathogenic Texts: Ukrainian Realities]. Науковий вісник Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія: Філологічні науки, №14, 79-82. In URL: http://ddpu-filolvisnyk.com.ua/uploads/arkhiv-nomerov/2020/NV_2020_14/17.pdf (дата звернення 12.03. 2023) [In Ukrainian].
Квіт, С. (2018). Масові комунікації [Mass Communications]. Київ: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 352. In URL: https://kvit.ukma.edu.ua/wp-content/uploads/2019/02/Mass-Communications-2018.pdf (дата звернення 12.08. 2022) [In Ukrainian].
Ліщинська, Н. (2016). Патогенний текст як засіб масової маніпуляції [Pathogenic Text as a Means of Mass Manipulation]. Документ у збереженні індивідуальної / соціальної пам‘яті: Збірник наукових праць. In URL: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/6713 (дата звернення 12.08. 2022) [In Ukrainian].
Масімова, Л. (2010). Критерії патогенного тексту [Pathogenic Text Criteria]. Наукові записки Інституту журналістики. Київ, Т. 41, 152. [In Ukrainian].
Михайлин, І.Л. (2008). Журналістика як всесвіт: вибрані медіадослідження (Борис Потятиник: семіоцентризм як інформаційна модель світобудови) (Journalism as a Universe: Selected Media Studies (Borys Potyatynyk: Semiocentrism as an Information Model of the World Structure). Харків, 469–477 [In Ukrainian].
Нагорняк, М. (2013). Патогенність у змістовому компоненті інформаційних повідомлень на радіо [Pathogenicity in the content component of information messages on the radio]. Київ, Наукові записки інституту журналістики, т.52, 86-91. In URL: http://journ.knu.ua/periodyka/pdf/nz/nz_52.pdf (дата звернення 12.06. 2023) [In Ukrainian].
Огар, Е.І. (2007). Дитина і зло у сучасному медійному просторі: конструктивні і деструктивні складові взаємин [Child and evil in the modern media space: constructive and destructive components of relationships]. Вісник Сумського державного університету, Серія Філологія. № 1, Т.1, 56-60. In URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/10116 (дата звернення 12.02. 2023) [In Ukrainian].
Осюхіна М.О. (2018). Медіа- та інформаційна грамотність як складова сучасних інформаційно-комунікаційних обмінів [Media and information literacy as a component of modern information and communication exchanges]. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук із соціальних комунікацій, Дніпро. In URL: http://www.dnu.dp.ua/docs/ndc/dissertations/K08.051.19/dissertation_5b9e2dfa48400.pdf (дата звернення 12.02. 2023) [In Ukrainian].
Рак О.Ю. (2015). Патогенна та маніпулятивно-комунікативна інтенція впливу медіатексту на деструкцію свідомості людини [Pathogenic and manipulative-communicative intention of the influence of media text on the destruction of human consciousness]. Парадигма пізнання: гуманітарні питання. 5 (8). In URL: http://naukajournal.org/index.php/Paradigm/article/view/586 (дата звернення 15.05. 2023) [In Ukrainian].
Серажим К. (2010). Журналістський текст патогенного характеру [A Journalistic Text of a Pathogenic Nature]. Держава та регіони : науково-виробничий журнал. № 2. 161–171.
Сулім А.А. (2015). Медіакритика в Україні: функції, тематика, проблематика [Media Criticism in Ukraine: Functions, Topics, Issues]. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук із соціальних комунікацій. Дніпропетровськ. In URL: http://www.dnu.dp.ua/docs/ndc/dissertations/K08.051.19/dissertation_5653aa44bab2a.pdfSulim (дата звернення 12.04. 2023) [In Ukrainian].
Теодорська Л.. (2018). Дитяча аудиторія як адресат і посередник в рекламній комунікації [Children's Audience as an Addressee and Mediator in Advertising Communication]. Автореферат дисертації. Київ, 2018. In URL: http://knukim.edu.ua/wp-content/uploads/2018/11/Teodorska-L.I._-avtoreferat.pdf (дата звернення 14.04. 2023) [In Ukrainian].
Васьківський Ю.. (2012). Патогенність рекламного тексту в українському медіапросторі: шляхи викорінення [Pathogenicity of Advertising Text in the Ukrainian Media Space: Ways of Eradication]. In URL: http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/journalism/article/view/4763/4790 (дата звернення 12.03. 2023) [In Ukrainian].
Войтович Н. (2021). Правові, етичні та соціально-психологічні аспекти політичної реклами як складової соціальних комунікацій [Legal, ethical and socio-psychological aspects of political advertising as a component of social communications]. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук із соціальних комунікацій, Дніпропетровськ. In URL: http://www.dnu.dp.ua/docs/ndc/dissertations/K08.051.19/dissertation_6085983541579.pdf (дата звернення 12.03. 2023) [In Ukrainian].
For example, published in May 2021 the Draft Online Safety Bill imposes a “duty of care” on social media companies, and some other platforms that allow users to share and post material, to remove “harmful content”. In URL: https://www.bbc.com/news/technology-57569336 (12.01. 2023).
See, for example: Freedman, J. (2002). Media Violence and Its Effect on Aggression: Assessing the Scientific Evidence. University of Toronto Press.
Barthes, R. (1977). The Death of the Author. London: Fontana, 2-3. In URL: https://sites.tufts.edu/english292b/files/2012/01/Barthes-The-Death-of-the-Author.pdf (12.03. 2023).
Bataille, G. (1986). Erotism, Death and Sensuality. Translated by Mary Dalwood. San Francisco: City Lights Books. In URL: https://monoskop.org/images/a/a8/Bataille_Georges_Erotism_Death_and_Sensuality.pdf (12.03. 2023).
Buckingham, D. (1998). "Media Education in the UK: Moving Beyond Protectionism". Journal of Communication, Volume 48, Issue 1: 33-43. In URL: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1460-2466.1998.tb02735.x (12.03. 2023).
Dawkins, R. (2016). The Selfish Gene: 40th Anniversary edition. Oxford University Press. 457.
Foucault, M. (1969). "What is an Author?" Modernity and Its Discontents. Open University, 314. In URL: https://www.open.edu/openlearn/pluginfile.php/624849/mod_resource/content/1/a840_1_michel_foucault.pdf (13.03. 2023).
Halloran, J. and Jones, M. (1992). "The inoculation approach". Media education: An introduction. London: BFI, pp. 10-13.
Lawrence, G. (1948). "Pornography and Obscenity." Outcast Chapbooks, 13: 266. In URL: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1467-8705.1961.tb01150.x (12.03. 2023).
Leavis, F. R. and Thompson, Denys. (1948). Culture and Environment: The Training of Critical Awareness. London: Chatto & Windus. In URL: https://www.amazon.com/CULTURE-ENVIRONMENT-Training-Critical-Awareness/dp/B002K6COYC (13.03. 2023).
Luhmann, N. (2000). The Reality of the Mass Media. Stanford University Press, 1,76,77,106.
Masterman, L. (2003). Teaching the media. Routledge, 17. In URL: http://ndl.ethernet.edu.et/bitstream/123456789/58699/1/16pdf.pdf (12.04. 2023).
McGuire, W. (1961). "Resistance to persuasion conferred by active and passive prior refutation of same and alternative counterarguments". Journal of Abnormal Psychology. 63 (2), 326–332.
Потятиник Б., Лозинський М. (1996). Патогенний текст [Pathogenic Text]. Львів, 296. [In Ukrainian]
Postman, N. (1970). What is Media Ecology. In URL: https://www.media-ecology.org/What-Is-Media-Ecology / (14.04. 2023).
Rushkoff, D. (1994). Media Virus! Hidden Agendas in Popular Culture. New York: Ballantine Books, 344.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Борис Потятиник
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Кожний автор може детально дізнатися про умови ліцензії - https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode